Avgifter och taxor

 

Avfallshanteringen finansieras enbart genom avgifter utan något stöd från skattemedel. Om ett överskott uppstår går det tillbaka till hushållen i form av sänkta avgifter. Om det blir ett underskott höjs avgifterna.

Avfallstaxan för Malung-Sälens kommun är konstruerad i en fast och en rörlig del.

Den rörliga delen kallas hämtningsavgift och avser hämtning av avfall vid fastighet eller vid centrala uppsamlingsstationer (CUS). Läs mer om hämtningsavgifter här.

Den fasta delen av avgiften är grundavgiften som betalas av alla hushåll och verksamheter som omfattas av renhållningsskyldighet med undantag enklare fritidshus. Fritidshus Enkel debiteras ingen fast grundavgift, istället betalas en avgift på 100 kr vid varje tillfälle avfall lämnas på återvinningscentralen. Läs mer om grundavgiften här.

Avfallstaxan beslutas av kommunfullmäktige varje år. I den beskrivs vilka tjänster som erbjuds inom avfallshanteringen.


Vilket område tillhör din fastighet? - A, B, C eller D-område

Dina avgifter för avfallshantering påverkas beroende på i vilket område din fastighet ligger. Anledningen till områdesindelning är för att kommunen ser olika ut beroende på vilket område man befinner sig i. Det finns tätbebyggda områden, turistområden som delar av året befolkas av stora mängder människor, och som under andra delar av året knappt befolkas av några människor alls, och så finns det områden där det alltid är lite människor som vistas.

För att hantera olikheterna har kommunfullmäktige beslutat att dela in kommunen i olika områden för att optimera avfallshanteringen på så bra sätt som möjligt utifrån varje områdes behov och förutsättningar.

I kartan nedan över områdesindelsningen kan du se vilket område din fastighet tillhör. Utifrån det kan du sedan se din totala årsavgift i taxan. Vid frågor kring vilket område du tillhör är du välkommen att kontakta vår kundservice

Karta över områdesindelning


Ny avfallstaxa 2018


Enligt beslut i kommunfullmäktige 2018-03-26 kommer avgifterna för avfallshanteringen att förändras från 1 maj 2018. Nedan och i rutan upp till höger kan du ta del av den nya taxan för avfallshantering.

Huvudsaklig förändring i den nya taxan är att fritidshus har delats upp i två kategorier Fritidshus enkel och Fritidshus standard för att skapa en rättvis indelning i en kommun med stor variation på fritidshusen.

Fritidshus enkel – Bostadsenheter inom denna kategori saknar indraget vatten och/eller anläggning för rening av avloppsvatten.

Fritidshus standard – Bostadsenheter inom denna kategori är fritidshus med indraget vatten och/eller anläggning för rening av avloppsvatten, egen eller kommunal.

Sortera mera och minska dina avgifter
För att uppmuntra till ökad sortering av matavfall och förpackningar har kommunfullmäktige beslutat om en miljöstyrande taxa. Detta gäller dig som har privata avfallskärl vid din fastighet.

Syftet med miljöstyrande taxa är att man ska tjäna på att sortera ut matavfall och förpackningar (plast, metall, papper, färgat och ofärgat glas) och tidningar.
Om du sorterar ut matavfall och förpackningar får du mindre mängd brännbart restavfall och du kan ansöka om att få ditt restavfall hämtat var 8:e vecka istället för var 4:e vecka. På så sätt kan du minska din hämtningsavgift.


Avfallstaxa 2018

Prisbilaga 2018

Populärversion avfallstaxa 2018




















Avfallstaxa 2018

Avfallstaxa 2018

Prisbilaga 2018

Populärversion avfallstaxa 2018


Kontakt


Kundservice

0280-185 80
Telefontid vardagar 8-12, 13-15

kundservice@vamas.se